Meglepő, helyenként aggasztó eredménnyel zárult az a kutatásunk, amelyben ezer hazai vállalkozást, túlnyomórészt kis- és középvállalatokat kérdeztünk cash flow tervezési gyakorlatukról. Csökkenti ebbéli szabadságukat, hogy többségük kénytelen hosszú fizetési határidőt adni a vevőinek: a válaszadók 41 százaléka a számla kiállítását követő 30. napnál később jut csak a pénzéhez, minden negyedik kkv-nak pedig 45 napnál is többet kell várnia a kifizetésre.
Ez fokozza a likviditási gondjaikat: elsősorban a beszerzések finanszírozását vagy az új projektek indítását nehezíti meg, ráadásul – valamivel kisebb mértékben – a bérek, rezsiköltségek, adók és tartozások kifizetését is hátráltatja. A mostani, kiszámíthatatlan gazdasági helyzetben tehát a cégek növekedése a lassú kifizetések eredményeképpen igencsak megnehezül, akár teljesen leáll.
Ennek ellenére a kutatásban szereplő mikro-, kis- és középvállalkozások több mint fele úgy vélte, nincs szüksége külső finanszírozásra, a megkérdezett nagyvállalatok közül viszont egy sem állította ezt. Ez a pénzügyileg kimértebben működő kategória tehát jobban számol a tervezhető finanszírozással, míg a kisebb cégek a saját dolgukat nehezítik meg azzal, hogy bizalmatlanul állnak ehhez hozzá.
Azok a vállalkozások (a teljes minta 19 százaléka), amelyek nem zárkóznak el a tőkebevonástól, legnagyobb számban a hitel felvételében látják a megoldást. A második legnépszerűbb opció a lízing (12 százalék), és ettől alig marad el azoknak az aránya, akik rokoni, baráti kölcsönt (is) igénybe vesznek a cash flow fenntartásához (10 százalék). A teljes minta 3 százalékának még a saját ingatlan, értéktárgyak eladása, elzálogosítása is jobb opciónak tűnik (3 százalék), mint a faktoring (1 százalék).
Annak, hogy a vállalkozások egy számottevő része nem tudja kihasználni a faktoring lehetőségeit, az ismeretek hiánya a fő oka. A megkérdezett mikro-, a kis- és középvállalkozások körében csupán 31, 48, illetve 42 százalék volt azok aránya, amelyek pontosan tudták, mi is az a faktoring.
Nem könnyű kisvállalkozónak lenni a jelenlegi gazdasági helyzetben, hiszen a világjárvány és az ukrajnai háború meglehetősen erősen érezteti hatásait ebben a szektorban. A szűkös tartalékokkal rendelkező kkv-k a legvédtelenebbek a beszállítói hálózatok fennakadásaival, az üzemanyagárak emelkedésével, a munkaerőhiánnyal és az inflációval szemben. A legnagyobb kitettséget azonban talán mégis saját üzleti partnereik jelentik számukra: azok a multik, amelyek bombabiztos tárgyalási helyzetükben hosszú lejáratú, akár 180 napos fizetési határidőket alkudnak ki maguknak.
Egy ilyen komplex helyzetben a faktoring a stabilitás kulcsa lehet, ha sokkal tervezhetőbbé teszi a vállalkozás bevételeit azzal, hogy a faktorcég megvásárolja a beszállító számláját, és megelőlegezi neki a vevő tartozását. A hitellel ellentétben a faktoráláshoz fedezet sem kell, hiszen maga a követelés a biztosíték; az elbírálásánál pedig nem az igénylő, hanem a vevő megbízhatósága az elsődleges kockázati tényező. Vagyis olyan kisvállalkozások számára is mentőöv lehet, amelyeknél a hitel egyáltalán nem vagy csak kedvezőtlenebb konstrukcióban jöhet szóba.
Az ódzkodást a kutatásunk részben azzal is magyarázza, hogy a megkérdezett vállalkozók 42 százaléka túl bonyolultnak, 23 százaléka pedig túl hosszadalmasnak ítélte meg a banki finanszírozási szolgáltatások igénylését – márpedig a hagyományos faktoring is ebben a ligában versenyez. Ezzel szemben a digitális faktoring lényegesen egyszerűbb, gyorsabb és átláthatóbb: online kalkulátor segíti a költségek tervezését, online felületen lehet igényelni, és az elbírálás, majd a kifizetés akár egy napon belül is megtörténhet.
Természetesen ez csak akkor igaz, ha valóban digitális faktoringot nyújtó szolgáltatóról beszélünk: a digitalizációs trend farvizén ugyanis akadnak frissen rebrandelt, digitális címke alatt, de valójában papíralapon, lassú rendszerekkel kínált hagyományos szolgáltatások is, amelyekből épp a digitalizáció valódi előnyei hiányoznak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.